Laan Heiloo ondersteunt ijsbereiders in hun ondernemerschap

vrijdag 29 januari 2021
Laan Heiloo heeft zich afgelopen jaar op een vernieuwende manier in de markt gepositioneerd. “Wij willen een partner in business zijn voor iedere ijsbereider.” Via flyers en het gebruik van online media zoekt de leverancier volop communicatie met de klant en niet alleen voor de verkoop van eigen producten. “We doen er alles aan om de ijsbereider meer geld te laten verdienen.”

Het is bekend: het jaar 2020 verliep volstrekt anders dan verwacht. Ondernemers moesten flink schakelen en alle zeilen bijzetten om mee te bewegen met continu veranderende regels en voorschriften. “In die maatschappij realiseerden wij ons meer dan ooit dat wij méér willen zijn dan alleen die leverancier van grondstoffen, verpakkingen en gereedschappen”, vertelt Joop Mulder, verkoopleider bij Laan Heiloo. “Ondernemers zijn het meest gebaat bij een betrouwbare leverancier, die niet per se de laagste prijs biedt maar je vooral helpt om meer omzet te genereren. Daarom concludeert Laan dat de vorig jaar ingezette weg qua positionering de juiste is en verder moet worden doorgevoerd.”

Kostprijs per bolletje ijs
IJsbereiders die hun marge willen verbeteren, kijken in eerste instantie vaak naar inkoop. Mulder nodigt hen uit om samen met Laan wat verder te kijken. “Wil je significant meer geld verdienen, dan moet je niet alleen snijden in bestaande kosten maar vooral ook een omzetstijging bewerkstelligen. Wij helpen ondernemers om goede kostprijsberekeningen te maken waar je werkelijk iets aan hebt. Wat iets per kilo kost, kun je vrij eenvoudig uitrekenen. Maar je verkoopt ijs per bolletje en praat dan over volume en niet over gewicht. Wat kost dat bolletje nou precies? Pas als je dat weet, weet je waar je marges liggen en waar juist niet. Daar helpt Laan ondernemers graag bij.”

Mulder wijst in dit verband ook op de mogelijkheid om de ijsvitrine beter in balans te brengen. “Verschillende grondstoffen zorgen voor vriespuntverlaging. Daar houden we rekening mee bij het vaststellen van de receptuur, zonder de kostprijs uit het oog te verliezen. Wanneer de schepbaarheid van verschillende ijssoorten op elkaar is afgestemd, ontstaat balans in de vitrine.”

Social media
In het afgelopen jaar heeft Laan een nieuwe webshop geopend en diverse fraaie flyers uitgegeven: mooie receptenbladen met aansprekende fotografie die in het trainingscentrum van Laan is geschoten. Daarnaast heeft Laan promotiefolders ontwikkeld voor de consument, helemaal gericht op het afhalen en meenemen van ijs, en ondernemers teksten en mooie foto’s aangeboden om te delen op hun social media. “IJs is vaak een impulsaankoop. Hoe bereik je je klanten dan wanneer zij thuis blijven en veel minder door de stad wandelen? We hebben in woord en beeld geprobeerd om de consument tóch te verleiden om naar de ijssalon te komen. Communicatie via social media is een gemakkelijke en goedkope manier om een zeer brede doelgroep te bereiken. Door passende content aan te bieden, hebben we ondernemers hierbij ondersteund”, aldus Mulder. “Met alles wat wij nu doen, willen wij ondernemers inspireren.”

Verleiding
Verleiden blijft sowieso een sleutelwoord voor ijsbereiders. Mulder schetst de ijscoupe-to-go: een brede oubliehoorn die met diverse bolletjes ijs, toppings en slagroom voor een mooie prijs kan worden aangeboden. “Daarvan loopt het water toch direct in je mond? De beleving in je ijssalon moet altijd op orde zijn. Kinderen mogen zich niet vervelen, wat betekent dat je een rij tijdig moet kunnen wegwerken en dat er tijdens de wachttijd iets te beleven is. Liefst verleid je je klanten al tijdens het wachten met je aanbod van smaken, zodat zij eenmaal vooraan bij de vitrine weten wat zij kunnen krijgen. Dit verkort wachttijden, maar verhoogt ook je kassa-aanslag. Investeer in goede signing: Laan denkt daar graag in mee. Zorg dat je, zeker bij drukte, je margerijke producten goed kunt verwerken. Laan kijkt mee naar routing en naar mogelijkheden om de klantafhandeling te versnellen en te vergemakkelijken. Want wanneer je juist op drukke momenten je kassa-aanslag weet te verhogen, verdien je meer geld.”

Mulder barst van de inspiratie, die hij graag met zijn klanten wil delen. “Ook bij Laan hebben we gemerkt dat online communicatie heel goed werkt. We delen video’s en organiseren webinars, bijvoorbeeld over het maken van ijstaarten. Zo blijven wij onze klanten inspireren, óók als we elkaar dit jaar nog altijd minder zien dan we graag zouden willen. Wij zijn dichtbij en met onze kennis van zaken een volwaardige partner in business: daar mag je als ijsbereider op vertrouwen.”


(Foto van Laan Heiloo B.V.)